Andning

11.11.2018

Så oerhört viktigt ! För hela vår kropps hälsa. 20 000 - 25 000 andetag per dygn. Har vi en försämrad andning betyder det att vi har STORA vinster med att förbättra den! Hur vet man att man har en försämrad andning? Sköter inte andningen sig själv? Jo då. Men den anpassar sig efter oss. 

Om vi har ett felaktigt andningsmönster för att vi tex. stressar blir andetaget kort och högt upp i bröstet. Gör vi det länge så kompenserar andningen så att vi överandas. Vi tar för många andetag och syret kommer inte hela vägen ner i lungorna där det gör nytta. Det är där syretransporten till övriga kroppen sker. Kommer syret inte dit tar det sig inte heller ut till kroppens alla miljarder celler. Cellerna får brist på energi! 

En hjärna som får brist på syre påverkar ditt minne, koncentration, stressnivå, hormonproduktion, känslor och ger trötthet, trötthet o trötthet! En kropp utan tillräckligt med syre kan inte producera tillräckligt med energi! Den prioriterar överlevnad. En dålig andning bidrar starkt till oro i sinnet, ångest, svårt hantera stress, immunförsvaret påverkas, ökad slemproduktion och hosta, ger smärta o värk, sömnsvårigheter och påverkar ämnesomsättningen. Du utvecklar polyper, blir täppt, dåligt luktsinne och kanske ofta förkyld. Listan kan göras ännu längre! 

Hur gör vi för att andas rätt ?? Vi vill att de ska vara avslappnade och regelbundna. Vi vill att de ska flöda in och ut genom näsan, dag som natt. Att de ska landa djupt ner i magen så att magen lyfter utåt varje gång du andas in. Att de vidgar bröstkorgen utåt. Då måste vi börja observera hur vi andas under dagen och natten. Är andningen dålig på dagen är den dålig på natten. Snarkar du? Vaknar med torr mun? Vaknar ofta? Gå upp på toaletten? Gnisslar tänderna? 

Hur gör du??